Celkový počet usmrcených i zraněných při mimořádných událostech na dráhách v roce 2024 byl v porovnání s předchozími lety nižší. V roce 2024 zemřelo na všech dráhách 221 osob. Více než 85 % usmrcených jsou však lidé, kteří v rozporu se zákonem vstoupili do kolejí, kde je usmrtil přijíždějící vlak.
Celkový počet mimořádných událostí na všech dráhách je v posledních třech letech podobný a liší se jen o jednotky nebo desítky případů. V porovnání s rokem 2023 došlo k nárůstu počtu mimořádných událostí o 38 případů. Naproti tomu v minulém roce evidujeme nejnižší počet usmrcených v posledních třech letech a v porovnání s rokem 2023 i snížení počtu zraněných.
Nejvíce mimořádných událostí se odehrálo na dráhách tramvajových, trolejbusových, lanových a v metru, konkrétně 3 375, což je o 3,88 % více než v roce předcházejícím. Na těchto dráhách vzrostl celkový počet usmrcených osob o 36 %. Počet zraněných při mimořádných událostech se naproti tomu o 12 % snížil.
Na železnici (vyjma metra) poklesl celkový počet mimořádných událostí v porovnání s rokem 2023 o 7,61 %, počet usmrcených osob o 10,82 % a počet zraněných o 1,72 % snížil. Největší vliv na počty usmrcených osob ve statistických výstupech Drážní inspekce každoročně zaujímají střety vlaku s člověkem (chůze po trati, přecházení kolejí mimo přejezd), přičemž v roce 2024 byl počet střetů vlaku s osobou druhý nejnižší za posledních pět let, když Drážní inspekce eviduje celkem 174 usmrcených.
K poklesu počtu mimořádných událostí došlo i na železničních přejezdech, kde Drážní inspekce v roce 2024 evidovala celkem 142 střetnutí (o 9,55 % méně než v roce 2023). Nižší počet mimořádných událostí měl vliv i na nižší počet usmrcených, kterých na přejezdech evidujeme za celý rok 2024 celkem 27, přičemž v 15 případech usmrcených se jednalo o střetnutí s osobou (chodcem).
Počet mimořádných událostí nedovolených jízd (tj. nedovolených jízd drážního vozidla za návěstidlo zakazující jízdu) se v roce 2024 vrátil na hodnoty před rokem 2024, kdy v porovnání s tímto rokem došlo k nárůstu počtu případů o 30,88 %. Na nárůstu se podílely především nedovolené jízdy vlaků. Počet nedovolených jízd u posunů zůstal beze změny. Z hlediska dlouhodobých rozborů okolností vzniku těchto mimořádných událostí Drážní inspekce zjistila, že za většinou mimořádných událostí, kdy dojde k projetí návěstidla zakazujícího jízdu, stojí pochybení nebo omyl strojvedoucího, jinými slovy nepozornost.
Drážní inspekce vždy na začátku každého měsíce aktualizuje zveřejněná statistická data za předchozí období. Tato data jsou všem přístupná a jejich použití není nijak omezeno v případě, pokud bude Drážní inspekce uvedena jako jejich zdroj. V rámci územního členění jsou data rozlišena na statistické výstupy dle jednotlivých krajů. Všechna tato data jsou dostupná na webu Drážní inspekce v sekci Mimořádné události → Statistiky mimořádných událostí.
Drážní inspekce je státní instituce, která šetří příčiny a okolnosti mimořádných událostí (nehod). Jako vyšetřovací orgán je nezávislá na všech státních institucích a jakémkoli provozovateli drah a drážní dopravy. Drážní inspekce se při své činnosti řídí zákonem č. 266/1994 Sb., o dráhách, a příslušnými prováděcími vyhláškami.
V Praze dne 3. 1. 2025
Mgr. Martin Drápal, v. r.
mluvčí Drážní inspekce
mobil: 736 521 000
email: mluvci@di.gov.cz
Vytvořeno: 3.1.2025