EN Česky

Celkový počet usmrcených i zraněných při mimořádných událostech na dráhách v roce 2024 byl v porovnání s předchozími lety nižší. V roce 2024 zemřelo na všech dráhách 221 osob. Více než 85 % usmrcených jsou však lidé, kteří v rozporu se zákonem vstoupili do kolejí, kde je usmrtil přijíždějící vlak.

Celkový počet mimořádných událostí na všech dráhách je v posledních třech letech podobný a liší se jen o jednotky nebo desítky případů. V porovnání s rokem 2023 došlo k nárůstu počtu mimořádných událostí o 38 případů. Naproti tomu v minulém roce evidujeme nejnižší počet usmrcených v posledních třech letech a v porovnání s rokem 2023 i snížení počtu zraněných.

DI_MU_celkem.png DI_usmrcenych_celkem.png
Nejvíce mimořádných událostí se odehrálo na dráhách tramvajových, trolejbusových, lanových a v metru, konkrétně 3 375, což je o 3,88 % více než v roce předcházejícím. Na těchto dráhách vzrostl celkový počet usmrcených osob o 36 %. Počet zraněných při mimořádných událostech se naproti tomu o 12 % snížil.
Na železnici (vyjma metra) poklesl celkový počet mimořádných událostí v porovnání s rokem 2023 o 7,61 %, počet usmrcených osob o 10,82 % a počet zraněných o 1,72 % snížil. Největší vliv na počty usmrcených osob ve statistických výstupech Drážní inspekce každoročně zaujímají střety vlaku s člověkem (chůze po trati, přecházení kolejí mimo přejezd), přičemž v roce 2024 byl počet střetů vlaku s osobou druhý nejnižší za posledních pět let, když Drážní inspekce eviduje celkem 174 usmrcených.
DI_strer_osoby_celkem.png

K poklesu počtu mimořádných událostí došlo i na železničních přejezdech, kde Drážní inspekce v roce 2024 evidovala celkem 142 střetnutí (o 9,55 % méně než v roce 2023). Nižší počet mimořádných událostí měl vliv i na nižší počet usmrcených, kterých na přejezdech evidujeme za celý rok 2024 celkem 27, přičemž v 15 případech usmrcených se jednalo o střetnutí s osobou (chodcem).
DI_prejezdy_celkem.png

Počet mimořádných událostí nedovolených jízd (tj. nedovolených jízd drážního vozidla za návěstidlo zakazující jízdu) se v roce 2024 vrátil na hodnoty před rokem 2024, kdy v porovnání s tímto rokem došlo k nárůstu počtu případů o 30,88 %. Na nárůstu se podílely především nedovolené jízdy vlaků. Počet nedovolených jízd u posunů zůstal beze změny. Z hlediska dlouhodobých rozborů okolností vzniku těchto mimořádných událostí Drážní inspekce zjistila, že za většinou mimořádných událostí, kdy dojde k projetí návěstidla zakazujícího jízdu, stojí pochybení nebo omyl strojvedoucího, jinými slovy nepozornost.
DI_nedovolene_celkem.png
Drážní inspekce vždy na začátku každého měsíce aktualizuje zveřejněná statistická data za předchozí období. Tato data jsou všem přístupná a jejich použití není nijak omezeno v případě, pokud bude Drážní inspekce uvedena jako jejich zdroj. V rámci územního členění jsou data rozlišena na statistické výstupy dle jednotlivých krajů. Všechna tato data jsou dostupná na webu Drážní inspekce v sekci Mimořádné události → Statistiky mimořádných událostí.

Drážní inspekce je státní instituce, která šetří příčiny a okolnosti mimořádných událostí (nehod). Jako vyšetřovací orgán je nezávislá na všech státních institucích a jakémkoli provozovateli drah a drážní dopravy. Drážní inspekce se při své činnosti řídí zákonem č. 266/1994 Sb., o dráhách, a příslušnými prováděcími vyhláškami.

V Praze dne 3. 1. 2025

   
Mgr. Martin Drápal, v. r.
mluvčí Drážní inspekce
mobil: 736 521 000
email: mluvci@di.gov.cz


Vytvořeno: 3.1.2025

'