Vznik události: | 07. 12. 2010 v 06:47 h. |
Popis události: | vykolejení taženého drážního vozidla za jízdy vlaku R 900. |
Dráha, místo: | dráha železniční, kategorie celostátní, Mikulovice st. hr. – Hanušovice, mezi železničními stanicemi Jeseník a Lipová Lázně, km 33,046. GPS souřadnice: 50°13'48.53"N, 17°09'23.55"E. |
Zúčastněni: | Správa železniční dopravní cesty, státní organizace (provozovatel dráhy); České dráhy, a. s. (dopravce). |
Následky: | ke zranění osob nedošlo. Celková zjištěná škoda 71.990 Kč. |
Bezprostřední příčina: | tepelné ovlivnění celistvého kola 3. nápravy taženého drážního vozidla řady B, č. 50 54 20 41 408-6, vzniklé v důsledku nadměrného tepelného zatížení přechodu hrany jízdní plochy kola do vnějšího čela věnce kola. K nadměrnému tepelnému zatížení došlo v důsledku trvalého (dlouhodobého) brzdění taženého drážního vozidla, zapřičiněného závadou brzdového rozvaděče, a způsobilo rozvětvený lom celistvého kola. |
Přispívající faktor: | nebyl Drážní inspekcí zjištěn. |
Zásadní příčina: |
nezjištění stop tepelného ovlivnění kol taženého drážního vozidla řady B, č. 50 54 20 41 408-6, odborně způsobilými osobami dopravce při prohlídkách taženého drážního vozidla na vlaku R 871 a výchozí |
Systémová příčina: | nepřesně a nejednoznačně stanovený postup identifikace tepelně ovlivněných kol železničních dvojkolí provozních tažených drážních vozidel odborně způsobilými osobami dopravce při prohlídce a posuzování technické způsobilosti tažených drážních vozidel v provozu. |
Bezpečnostní doporučení: | České dráhy, a. s.: • pro zvýšení bezpečnosti provozování drážní dopravy používat u tažených drážních vozidel brzděných špalíkovou brzdou napěťově-deformačně optimalizovaná kola, která jsou odolná proti zvýšenému tepelnému namáhání a vykazují nízkou úroveň vnitřních zbytkových napětí i trvalých deformací. V souladu s ustanovením přílohy č. 7 k vyhlášce č. 376/2006 Sb., o systému bezpečnosti provozování dráhy a drážní dopravy a postupech při vzniku mimořádných událostí na dráhách, v platném znění, Drážní inspekce doporučuje Drážnímu úřadu přijetí vlastního opatření, směřujícího k zajištění realizace výše uvedeného bezpečnostního doporučení i u jiných dopravců používajících při provozování drážní dopravy tažená drážní vozidla se špalíkovou brzdou. |
Závěrečná zpráva: | Závěrečná zpráva o výsledcích šetření mimořádné událost |
Vytvořeno: 7.12.2010