Vznik události: | 11.07.2011 08:49 |
Popis události: | srážka vlaku Pn 67261 s překážkou na vyloučené výhybce č. 89 v železniční stanici Olomouc hl. n. |
Dráha, místo: | dráha železniční, kategorie celostátní, Přerov – Česká Třebová (trať 309A), žst. Olomouc hl. n., výhybka č. 89, km 86,515. |
Zúčastněni: | Správa železniční dopravní cesty, státní organizace (provozovatel dráhy); ČD Cargo, a. s. (dopravce); Sdružené společnosti TOMI-REMONT, a. s., a České opravny a strojírny PIRELL Česká Třebová, s. r. o. (externí, sdružené společnosti provádějící opravné a udržovací práce pro provozovatele dráhy). |
Následky: | při mimořádné události nedošlo k újmě na zdraví; celková škoda 41.200 Kč. |
Bezprostřední příčina: | postavení nesprávné vlakové cesty pro vlak Pn 67261 přes vyloučené místo, výhybku č. 89. |
Zásadní příčina: | - umožnění náhodného postavení jízdní cesty na kryté místo, výhybku č. 89, ze staniční koleje č. 53, přes výhybku č. 103 proti hrotu vedlejším směrem doleva; - nevybavení obslužného pracoviště na ústředním stavědle železniční stanice Olomouc hl. n. schválenou upamatovávací pomůckou k označení nebo zajištění řadiče jednotlivého přestavování výhybek č. 89/103 v určené poloze. |
Systémová příčina: | nestanovení postupu osobám odpovědným za krytí vyloučeného místa v železniční stanici znemožněním náhodného postavení všech možných jízdních cest na kryté místo zabezpečovacím zařízením nebo zajištěním výhybky či výkolejky (kolejové zábrany) v situaci, kdy krytí přenosným návěstidlem s návěstí „Stůj“ nelze provést. |
Bezpečnostní doporučení: | 1) stanovit osobám, odpovědným za krytí vyloučených míst ve stanici, technologický postup krytí v případech, kdy krytí vyloučených míst ve stanici přenosným návěstidlem s návěstí „Stůj“ nelze provést, a to znemožněním náhodného postavení všech možných jízdních cest na kryté místo zabezpečovacím zařízením nebo zajištěním výhybky či výkolejky (kolejové zábrany); 2) Drážnímu úřadu přijetí vlastního opatření, směřujícího k zajištění realizace výše uvedeného bezpečnostního doporučení, obsaženého v bodě 1, i u jiných provozovatelů drah železničních v České republice. |
Závěrečná zpráva: | Závěrečná zpráva o výsledcích šetření mimořádné události |
Vytvořeno: 11.7.2011