Vznik události: | 20. 10. 2010, 14:29 hodin. |
Popis události: | střet vlaku EC 175 se dvěma zaměstnanci firmy Viamont DSP, a. s. |
Dráha, místo: | dráha celostátní, mezi železničními stanicemi Prackovice nad Labem a Lovosice, 1. traťová kolej, km 496,093. |
Zúčastněni: | Správa železniční dopravní cesty, státní organizace (provozovatel dráhy); České dráhy, a. s. (dopravce); Viamont DSP, a. s. (zhotovitel). |
Následky: | 2 usmrcené osoby (zaměstnanci firmy Viamont DSP, a. s.); celková škoda 10 000 Kč. |
Bezprostřední příčina: | neoprávněné vstoupení dvou zaměstnanců firmy Viamont DSP, a. s., do průjezdného průřezu provozované 1. traťové koleje v době, kdy po této koleji projížděl vlak EC 175. |
Přispívající faktor: | nebyl Drážní inspekcí zjištěn. |
Zásadní příčina: |
nedodržení technologických postupů provozovatele dráhy, jimiž se řídí činnosti při zajišťování bezpečnosti zaměstnanců pracujících a pohybujících se za provozu v kolejišti. |
Systémová příčina: | 1) nerozlišování činnosti zhotovitele na staveništi vyloučené koleje bez provozování drážní dopravy a činnosti prováděné zhotovitelem pro zabezpečení dráhy na provozované dopravní cestě, mající za následek nepřijímání potřebných opatření ze strany provozovatele dráhy, a to zejména ve vztahu ke kontrolní činnosti v této oblasti; 2) nezajištění provázanosti mezi zaměstnanci provozovatele dráhy mající na starosti smluvní vztahy a jejich plnění zhotoviteli a mezi dopravními zaměstnanci, kteří se podílejí na zajištění bezpečnosti zaměstnanců zhotovitelů vykonávajících na základě těchto smluvních vztahů činnosti provozovatele dráhy v průjezdném průřezu a ve volném schůdném prostoru provozované koleje. |
Bezpečnostní doporučení: |
Drážní inspekce jako věcně příslušný správní úřad podle ustanovení § 53b odst. 5 zákona č. 266/1994 Sb., na základě výsledků šetření příčin a okolností vzniku mimořádné události doporučuje: provozovateli dráhy: • zajistit včasnou informovanost dopravních zaměstnanců podílejících se při výkonu služby na zajištění bezpečnosti zaměstnanců zhotovitelů vykonávajících činnosti při provozování dráhy, nebo se pohybujících |
Závěrečná zpráva: | Závěrečná zpráva o výsledcích šetření mimořádné událost |
Vytvořeno: 20.10.2010