Vznik události: | 9. 12. 2019, 9:03 h. |
Popis události: | srážka vlaku Ex 282 s krytem elektrického ohřevu výhybek. |
Dráha, místo: | dráha železniční, kategorie celostátní, Česká Třebová – Praha-Libeň, železniční stanice Zámrsk, výhybka č. 5 v km 279,139. |
Zúčastněni: | Správa železniční dopravní cesty, státní organizace (provozovatel dráhy); České dráhy, a. s. (dopravce vlaku Ex 282); |
Následky: | bez újmy na zdraví osob; celková škoda 8 849 034 Kč. |
Bezprostřední příčina: | jízda vlaku Ex 282 přes výhybku č. 5 s otevřeným prvním krytem elektrického ohřevu, který zasahoval do průjezdného průřezu. |
Přispívající faktor: | nebyl Drážní inspekcí zjištěn. |
Zásadní příčina: | nezajištění včasného uzavření a zabezpečení prvního krytu elektrického ohřevu výhybky č. 5, a tím nezachování bezpečného průjezdného průřezu pro jízdu drážních vozidel přes tuto výhybku. |
Systémová příčina: | nebyla Drážní inspekcí zjištěna. |
Bezpečnostní doporučení: | Drážnímu úřadu: s využitím výkonu svých pravomocí přijetí opatření, které zajistí u provozovatele dráhy, Správa železnic, státní organizace, a u ostatních v úvahu připadajících provozovatelů drah na dráze železniční: • provést mimořádné bezpečností školení z manipulace s kryty elektrického ohřevu výhybek a s kryty žlabových pražců výhybek u všech zaměstnanců manipulujících s těmito kryty, kde budou prokazatelně seznámeni se všemi požadavky na manipulaci s nimi; • zařadit toto školení do náplně vstupních a pravidelných bezpečnostních školení příslušných zaměstnanců; • v rámci vlastní pravidelné kontrolní činnosti nařídit průběžnou kontrolu uzavření, zajištění a celkového stavu výše uvedených krytů výhybek; • stanovit pravidla pro vnitřní kontrolní činnost odborných správ a provozních jednotek při práci na zařízení v provozované koleji (především v oblasti zajištění bezpečnosti a dodržování stanovených pracovních postupů), včetně jasných požadavků pro tyto kontroly (např. četnost, druhy a způsob kontroly, jejich zaznamenávání a evidenci apod.). |
Závěrečná zpráva: | Závěrečná zpráva o výsledcích šetření mimořádné události |
Vytvořeno: 9.12.2019