EN Česky

 

Drážní inspekce v roce 2023

Drážní inspekce je správní úřad a svou činnost zahájila 1. ledna 2003. Z pohledu Evropské unie je Drážní inspekce vnímána jako národní vyšetřovací orgán pro nezávislé šetření mimořádných událostí na dráhách a jako taková musí být nezávislá na všech subjektech v odvětví drážní dopravy.

Posláním Drážní inspekce je šetření mimořádných událostí v drážní dopravě (MU) vzniklých v souvislosti s provozováním drážní dopravy nebo pohybem drážního vozidla na dráze nebo v obvodu dráhy v souladu s národní legislativou České republiky. Prvořadým úkolem Drážní inspekce je nezávislé šetření příčin a okolností vzniku MU, jehož cílem je objektivní zjištění všech příčin a okolností vzniku mimořádných událostí a případné vydání bezpečnostních doporučení sloužících k předcházení vzniku dalších (obdobných) MU.

Šetření MU Drážní inspekcí vychází zejména z těchto právních předpisů:

  • zákon č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění pozdějších předpisů (dále jen zákon č. 266/1994 Sb. nebo zákon o dráhách);
  • vyhláška č. 376/2006 Sb., o zajišťování bezpečnosti provozování dráhy a drážní dopravy a postupech při vzniku mimořádných událostí na dráhách, ve znění pozdějších předpisů (dále jen vyhláška č. 376/2006 Sb.).

Drážní inspekce, jakožto národní vyšetřovací orgán pro nezávislé šetření příčin a okolností vzniku mimořádných událostí v drážní dopravě v České republice, je členem Sítě národních vyšetřovacích orgánů při Agentuře Evropské unie pro železnice (dále také jen Agentura). Během roku 2023 plnila Drážní inspekce povinnosti vůči Agentuře, které vyplývají ze zákona č. 266/1994 Sb., zejména informovala stanoveným způsobem Agenturu o zahajovaných šetřeních, a to do 7 dnů od zahájení šetření příčin a okolností vzniku mimořádné události, průběžně informovala o svých zjištěních a zasílala Agentuře závěrečné zprávy o výsledcích šetření mimořádných událostí, jejichž šetření dokončila. Agentuře byla rovněž zaslána anglická verze Výroční zprávy (NIB Annual Report 2022). Drážní inspekce je i nadále stálým členem pracovní skupiny na vzájemné hodnocení činnosti národních vyšetřovacích orgánů.

Vývoj počtu vlastního šetření mimořádných událostí

V roce 2023 zahájila Drážní inspekce vlastní šetření u 27 mimořádných událostí.

mu2023.png

 

 

 

 

 

 

Základní personální údaje

pers2023.png

 

 

 

 

 

 

 

 

Hospodaření Drážní inspekce v roce 2023

Drážní inspekci byl zákonem č. 449/2022 Sb., o státním rozpočtu České republiky na rok 2023 stanoven rozpočet v celkové výši 41 472 185,00 Kč následovně:

Rozpočet na platy, ostatní osobní náklady a povinné odvody:

31 525 837,00 Kč

Z toho na:

Platy:

23 532 110,00 Kč

 

Ostatní osobní náklady:

29 800,00 Kč

 

Povinné odvody:

7 963 927,00 Kč

Rozpočet na běžné provozní výdaje:

9 946 348,00 Kč

Rozpočet na investiční akce:

0,00 Kč

Celkem:

41 472 185,00 Kč

V průběhu roku 2023 došlo v souladu se zákonem č. 218/2000 Sb., zákon o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla) k vázání (krácení) prostředků na platy za neobsazená služební místa v celkové výši 522 740,00 Kč. Oproti tomu byly v roce 2023 využity prostředky projektu Profesionalizace Drážní inspekce (PRODI), který byl v letech 2021 – 2023 realizován v rámci operačního programu EU Zaměstnanost 2014+, a to v celkové výši 1 593 796,54 Kč, přičemž z toho 430 234,49 Kč jako náhrady platů zaměstnanců za účast na odborných školeních, 145 419,25 Kč na povinné odvody, 320 747,20 Kč na zajištění odborných specializovaných školení a služeb s nimi souvisejících a 697 395,60 Kč na financování investiční akce k pořízení licencí k nové elektronické spisové službě.

 

Konečný rozpočet na rok 2023

Rozpočet na platy, ostatní osobní náklady a povinné odvody:

31 402 061,74 Kč

Z toho na:

Platy:

23 439 604,49 Kč

 

Z toho na PRODI:

430 234,49 Kč

 

Ostatní osobní náklady:

29 800,00 Kč

 

Povinné odvody:

7 932 657,25 Kč

 

Z toho na PRODI:

145 419,25 Kč

Rozpočet na běžné provozní výdaje:

14 423 957,20 Kč

 

Z toho na PRODI:

320 747,20 Kč

Rozpočet na investiční akce:

1 444 418,60 Kč

 

Z toho na PRODI:

697 395,60 Kč

Celkem:

47 270 437,54 Kč

 

Skutečně čerpaný rozpočet

Rozpočet na platy, ostatní osobní náklady a povinné odvody:

31 397 221,74 Kč

Z toho na:

Platy:

23 439 604,49 Kč

 

Z toho na PRODI:

430 234,49 Kč

 

Ostatní osobní náklady:

24 960,00 Kč

 

Povinné odvody:

7 932 657,25 Kč

 

Z toho na PRODI:

145 419,25 Kč

Rozpočet na běžné provozní výdaje:

12 775 285,67 Kč

 

Z toho na PRODI:

320 747,20 Kč

Rozpočet na investiční akce:

1 444 418,60 Kč

 

Z toho na PRODI:

697 395,60 Kč

Celkem:

45 616 926,01 Kč

 

Projekt Profesionalizace Drážní inspekce

Drážní inspekce realizovala projekt Profesionalizace Drážní inspekce, a to na základě vydaného právního aktu ze dne 3. 9. 2020. V rámci projektu měla Drážní inspekce naplánovány 4 klíčové aktivity, přičemž samotným cílem projektu bylo zvýšení kvality řízení a fungování Drážní inspekce a profesionalizace jejich zaměstnanců.

Hlavní cíl projektu

Hlavním cílem projektu bylo v rámci implementace Metodického pokynu pro řízení kvality ve služebních úřadech vyšší mírou elektronizace pracovních procesů zjednodušit práci zaměstnancům Drážní inspekce a zkvalitnit a zrychlit šetření mimořádných událostí na dráhách.

  • Drážní inspekce v průběhu realizace projektu zavedla kritéria metodického pokynu pro řízení kvality ve služebních úřadech, na konci roku 2022 prošla přezkumem ze strany Ministerstva vnitra, který byl zaměřen právě na zavedení Metodického pokynu pro řízení kvality ve služebních úřadech.
  • Drážní inspekce realizovala pořízení tzv. „krabicového“ řešení elektronické spisové služby, která je umístěna v cloudu založeném na Microsoft Azure.
  • Drážní inspekce realizovala řadu odborných školení zaměřených na výchovu interních expertů i na prohloubení dosavadních znalostí stávajících zaměstnanců.

Zavedení metody CAF 2020

Drážní inspekce se nad rámec Metodického pokynu pro řízení kvality ve služebních úřadech rozhodla v roce 2019 pro zavedení ověřeného modelu pro trvalé zlepšování. S ohledem na velikost organizace byla vybrána metoda sebehodnocení podle modelu CAF (Common Assessment Framework).

První sebehodnocení prováděla Drážní inspekce v průběhu roku 2022 (květen až říjen), kdy již byly viditelné první výsledky na základě realizovaného projektu Profesionalizace Drážní inspekce, Registrační číslo: CZ.03.4.74/0.0/0.0/15_025/0016437. Samotná práce na prvním sebehodnocení měla probíhat dle harmonogramu v délce 270 dní. Díky aktivnímu zapojení týmu kvality se podařilo časová okna mezi jednotlivými etapami zkrátit na minimum a celé hodnocení od počátku až do uveřejnění 1. sebehodnoticí zprávy bylo v délce necelých 180 dnů.

Po šesti měsících od dokončení a zveřejnění 1. sebehodnoticí zprávy začal tým kvality s hodnocením dosažených výsledků v rámci stanoveného akčního plánu zlepšování s tím, že následně proběhlo druhé kolo hodnocení, které bylo zakončeno vydáním 2. sebehodnoticí zprávy dle modelu CAF 2020, která byla vydána v polovině roku 2023. Sebehodnoticí zprávy nabízí přehled aktivit a úspěchů podle modelu CAF 2020 a TQM (Total Quality Management) principu. Tento proces byl vzhledem k významným interním a externím okolnostem velmi nesnadný, přesto se Drážní inspekci podařilo provést v relativně krátkém čase obě hodnocení i následné bodování.

Obě sebehodnoticí zprávy prošly připomínkováním odborného garanta, který k nim vydal své kladné stanovisko.

Výroční zpráva Drážní inspekce za rok 2023

 


Vytvořeno: 30.9.2024

'