EN Česky

Řidič automobilu a jeho spolujezdec zahynuli v 6.59 hodin ve Slatiňanech na Chrudimsku při střetnutí s osobním vlakem jedoucím z Pardubic do Žďárce u Skutče. K nehodě došlo na přejezdu zabezpečeném výstražnými světly (bez závor). Ve vlaku nebyl nikdo zraněn. Škoda byla odhadnuta na 333 tisíc korun (100 tisíc lokomotiva, 30 tisíc zabezpečovací zařízení dráhy, 3 tisíce trať, 200 tisíc automobil). Provoz byl obnoven v 11.20 hodin. Ihned po nehodě byla prověřena funkčnost zabezpečovacího zařízení - 2 x proběhla simulace situace a prohlížely se i záznamy z dnešního rána. Od okamžiku, kdy světla začala blikat, do chvíle, kdy se vlak objevil na přejezdu, uplynulo 40 sekund. Z tohoto důvodu můžeme pochybení zabezpečovacího zařízení vyloučit.

Málokdo si ale uvědomuje, že i kdyby světla na přejezdu neblikala, neznamená to automaticky chybu železnice. Každý přejezd je označen výstražnými kříži a řidič je povinen se před tímto přejezdem rozhlédnout (přesněji: musí se přesvědčit, zda je možné přejezd bezpečně přejet). Takže pokud na výstražníku nebliká bílé světlo, musí řidič rozhlédnout i v případě, že přejezd nedává výstrahu blikáním červenými světly. Právě za účelem osvěty DI připravila film, který problematiku přejezdů podrobně populární formou rozebírá a který je k dispozici volně na webu DI.

Statistika nehod na přejezdech za dobu existence Drážní inspekce:

2009 (do dnešního rána včetně): 170 nehod, 25 mrtvých, 65 zraněných

2008: 247 nehod, 45 mrtvých, 124 zraněných

2007: 257 nehod, 31 mrtvých, 117 zraněných

2006: 288 nehod, 45 mrtvých, 147 zraněných

2005: 274 nehod, 53 mrtvých, 101 zraněných

2004: 287 nehod, 57 mrtvých, 128 zraněných

2003: 298 nehod, 68 mrtvých, 156 zraněných

Čísla za rok 2009 se mohou změnit s ohledem na vývoj situace (úmrtí zraněné osoby do 30 dní po nehodě).

 


Vytvořeno: 6.10.2009

'