Dnes v 5.58 se v Opavě střetl osobní vlak (Bruntál - Opava-Východ) s nákladním automobilem. Nehoda se udála na železničním přejezdu zabezpečeném světelnou výstražnou signalizací bez závor. V důsledku střetnutí osobní vlak vykolejil oběma podvozky. Při nehodě byli zraněni 4 cestující z osobního vlaku. Škoda byla celkově odhadnuta na 4 880 000 Kč, přičemž škoda na nákladním automobilu byla vyčíslena na 4 miliony korun, vlaku na 500 tisíc, trati 155 tisíc a na ostatním zařízení mimo (trolejové vedení trolejbusu, veřejné osvětlení, plot rodiného domu) 235 tisíc korun. Provoz na trati je přerušen a nahrazen náhradní autobusouou dopravou. Náhradní autobusová doprava byla zavedena i za některé trolejbusy z důvodu poškození trolejového vedení.
Z dlouhodobých statistik Drážní inspekce jednoznačně vyplývá, že nejvíce střetnutí na železničních přejezdech se odehrává na přejezdech zabezpečených světelnou signalizací bez závor, což potvrzují i letošní statistiky, když do 11. července evidovala Drážní inspekce celkem 92 střetnutí na železničních přejezdech, přičemž více než polovina se jich odehrála na přejezdech zabezpečených světelnou signalizací bez závor. Na takto zabezpečených přejezdech zemřelo v letošním roce již 7 osob. Na přejezdech se závorami je počet mimořádných událostí několikanásobně nižší, rovněž tak i počet obětí a zraněných. Rozdíl spočívá nepochybně právě v doplňkovém způsobu zabezpečení, tedy v závorách, které tvoří výraznou optickou zábranu pro řidiče silničního vozidla. Přejezdy zabezpečené světelnou signalizací se závorami se z dlouhodobého hlediska jeví jak pro silniční, tak i drážní dopravu jako nejméně rizikové řešení úrovňového křížení dráhy železniční a pozemní komunikace. Jedná se patrně o nejúčinnější opatření proti opakování vzniku mimořádných událostí ze stejných, opakujících se příčin, tj. nerespektování výstrahy zabezpečovacího zařízení bez závor účastníky silničního provozu. Vyjma neukázněných chodců a cyklistů, kteří obcházejí nebo podlézají závorová břevna, nebyl na takto zabezpečeném železničním přejezdu v posledních 5 letech usmrcen žádný řidič – v roce 2007 zahynul na přejezdu zabezpečeném světelnou signalizací se závorami řidič, jehož automobil na přejezdu uvázl a on se snažil automobilem ujet, přičemž čas k opuštění přejezdu byl více než dostatečný (vjel na přejezd v době, kdy nebylo zabezpečovací zařízení v činnosti), další řidič zahynul na přejezdu se závorami v roce 2005 poté, co je svým vozem objel. Lze tak konstatovat, že za posledních 8 let tak na přejezdech se závorami nezahynul kvůli neúmyslné chybě účastníka provozu na pozemních komunikací žádný člověk Drážní inspekce události starší 8 let již neanalyzovala, má za to, že tato doba je dostatečně vypovídající pro učinění závěru, že zabezpečovací zařízení doplněné závorami ze statistického hlediska dostatečně zabraňují usmrcení řidiče, cyklisty či chodce, pokud ovšem tento účastník provozu na pozemních komunikacích vědomě neriskuje. Proto je žádoucí, právě z důvodu zajištění maximální bezpečnosti na železničních přejezdech, dále zvyšovat úroveň zabezpečení při rekonstrukcích a modernizacích tratí a přejezdů instalací světelného zabezpečovacího zařízení se závorami. Toto řešení by v budoucnosti zabránilo naprosté většině střetnutí na přejezdech. Nelze také opomenout skutečnost, že na železniční dráze je stále více moderních (zmodernizovaných) drážních vozidel lehké stavby, která jsou však právě při střetnutích více zranitelné, a při nehodách tak dochází k vykolejením a značným škodám.
Vytvořeno: 13.7.2013