Vznik události: | 23. 2. 2019, 11.05.52 h. |
Popis události: | pád drážního vozidla – sedačky č. 29 obsazené jedním cestujícím. |
Dráha, místo: | lanová dráha „KARLOVSKÝ EXPRES“, výjezd z dolní stanice Karlov, mezi lanovými podpěrami č. 2 a 3. |
Zúčastněni: | SKI Karlov, s. r. o. (provozovatel dráhy a dopravce). |
Následky: | k újmě na zdraví osob nedošlo, celková škoda 2 565 Kč. |
Bezprostřední příčina: | odjezd drážního vozidla – sedačky č. 29 obsazené cestujícím pevně nepřipojené k dopravnímu lanu lanové dráhy z prostoru dolní stanice Karlov. |
Přispívající faktor: | • technický stav drážního vozidla – sedačky č. 29 použité při provozování drážní dopravy, kdy vlivem vylomení částí silonového kolečka připojovací/odpojovací páky spínacího aparátu drážního vozidla nedošlo k pevnému připojení drážního vozidla k dopravnímu lanu lanové dráhy; • anomálie v materiálu lámací tyčinky č. 6, které zapříčinily nezlomení lámací tyčinky v jednom okamžiku, ale až se zpožděním. |
Zásadní příčina: | neaktivace zabezpečovacího zařízení lanové dráhy v době průjezdu drážního vozidla – sedačky č. 29 s otevřeným spínacím aparátem podél připojovací pojistky, tvořené spínačem s lámací tyčinkou č. 6. |
Systémová příčina: | nebyla Drážní inspekcí zjištěna. |
Bezpečnostní doporučení: | Drážnímu úřadu: • přijetí vlastního opatření, aby: ◦ u stávajících visutých lanových drah s odpojitelným uchycením drážních vozidel – sedaček na dopravní lano, u kterých je pevné připojení svírací čelisti připojovacího zařízení drážních vozidel – sedaček k dopravnímu lanu kontrolováno pouze mechanicky, a to připojovací pojistkou tvořenou spínačem s lámací tyčinkou, byla mechanická kontrola pevného připojení svírací čelisti připojovacího zařízení drážních vozidel – sedaček k dopravnímu lanu doplněna dalším kontrolním prvkem, který bude jinak, než mechanicky, spolu se spínačem s lámací tyčinkou kontrolovat pevné připojení svírací čelisti připojovacího zařízení drážních vozidel – sedaček k dopravnímu lanu; ◦ u nově do provozu zařazovaných lanových drah s odpojitelným uchycením drážních vozidel – sedaček k dopravnímu lanu byla mechanická kontrola pevného připojení svírací čelisti připojovacího zařízení drážních vozidel – sedaček k dopravnímu lanu, tvořená spínačem s lámací tyčinkou, vždy doplněna dalším kontrolním prvkem, který bude jinak, než mechanicky, spolu se spínačem s lámací tyčinkou kontrolovat pevné připojení svírací čelisti připojovacího zařízení drážních vozidel – sedaček k dopravnímu lanu. • v rámci svých mezinárodních aktivit a jako člen sítě národních bezpečnostních orgánů prosazovat výše uvedená bezpečnostní doporučení i u příslušných orgánu členských státu Evropské unie. |
Závěrečná zpráva: | Závěrečná zpráva o výsledcích šetření mimořádné události |
Vytvořeno: 23.2.2019