Vznik události: | 14.03.2011 09:18 |
Popis události: | Za průjezdu vlaku R 867 železniční stanicí Uhersko došlo k lomu obruče kola hnacího drážního vozidla na 4. nápravě vpravo ve směru jízdy (1. náprava vlevo). |
Dráha, místo: | Dráha celostátní trať 501A Česká Třebová – Praha Libeň, žst. Uhersko, kolej č. 1, km 286,160. |
Zúčastněni: | České dráhy, a. s. (dopravce); Správa železniční dopravní cesty, s. o., (provozovatel dráhy); |
Následky: | bez újmy na zdraví osob; škoda na drážním vozidle: 245 000 Kč; škoda na infrastruktuře nevznikla; celková škoda: 245 000 Kč. |
Bezprostřední příčina: | - metalurgická vada materiálu obruče; - nezjištění metalurgické vady a z ní se rozvíjející trhliny při pravidelných údržbových zásazích. |
Zásadní příčina: | - příliš velká tolerance pro defektoskopické vady výkovků obručí stanovené předpisem „ČD TÚP/TDPP 1140/I – Technické dodací a přejímací podmínky – Neopracované válcované obruče z nelegované oceli pro hnací vozidla“; - nezahrnutí defektoskopických zkoušek obručí do systému pravidelných zásahů vyšších stupňů preventivní údržby HDV; – nezahrnutí defektoskopických zkoušek obručí do oprav, při kterých dochází k technologickému tepelnému ovlivnění obručí a soustružení jízdní plochy. |
Systémová příčina: | příčiny způsobené legislativním a regulačním rámcem ani příčiny v používání systému zajišťování bezpečnosti nebyly zjištěny |
Bezpečnostní doporučení: | Drážní inspekce jako věcně příslušný úřad podle ustanovení § 53b odst. 5 zákona č. 266/1994 Sb., o drahách, na základě výsledků zjišťování příčin a okolností vzniku MU, pro snížení pravděpodobnosti vzniku podobných MU, doporučuje dopravci ČD, a. s.: 1. Zařadit do systému pravidelné údržby při vyšších stupních údržby provádění defektoskopických zkoušek obručí HDV. 2. Zařadit do vnitřních předpisů o organizačním zajištění údržby drážních vozidel defektoskopické zkoušky obručí po opravách, při nichž dochází k jejich tepelnému zpracování a ovlivnění a po soustružení jízdní plochy. 3. Zpřísnit na základě závěrů šetření této mimořádné události toleranci pro defektoskopické vady obručí v technických a přejímacích podmínkách „Neopracované válcované obruče z nelegované oceli pro HDV“. Drážní inspekce současně doporučuje Drážnímu úřadu přijetí vlastního bezpečnostního opatření, směřujícího k zajištění realizace výše uvedeného doporučení i u ostatních dopravců v České republice. |
Závěrečná zpráva: | Závěrečná zpráva o výsledcích šetření mimořádné události |
Vytvořeno: 14.3.2011