Vznik události: | 8. 8. 2017, 0.56.15 h. |
Popis události: | vykolejení dvou tažených drážních vozidel za jízdy taženého posunového dílu, který v železniční stanici Bohumín jel od hlavního (cestového) návěstidla Lc98a, kam přijel jako vlak Pn 49259. |
Dráha, místo: | dráha železniční, kategorie celostátní, trať č. 780 00 „Bohumín – Prosenice“, železniční stanice Bohumín (obvod Bohumín-Vrbice), výhybka č. 606, km 273,159. |
Zúčastněni: |
Správa železniční dopravní cesty, státní organizace (provozovatel dráhy); TSL Silesia, Sp. z o. o. (odesílatel/nakládající/přepravce zboží loženého v tažených drážních vozidlech taženého posunového dílu a vlaku Pn 49259). |
Následky: | bez újmy na zdraví zúčastněných osob; celková škoda 267 584 Kč. |
Bezprostřední příčina: | ztráta svislé kolové síly levého kola 1. nápravy, ve směru jízdy vlaku, předního podvozku taženého drážního vozidla CZ-ČDC 31 54 5958 849-9 Eas107.13 v důsledku nerovnoměrně naloženého nákladu a závad v geometrických parametrech koleje ve výhybce č. 606 železniční stanice Bohumín (obvod Bohumín-Vrbice). |
Přispívající faktor: | nebyl Drážní inspekcí zjištěn. |
Zásadní příčina: |
• nerovnoměrné rozložení nákladu přes celou ložnou plochu vysokostěnného taženého drážního vozidla CZ-ČDC 31 54 5958 849-9 Eas107.13, následkem čehož byl překročen nejvýše přípustný poměr hmotnosti mezi levými a pravými koly náprav; |
Systémová příčina: | • zvolený způsob nakládky sypaného zboží – práškového koncentrátu železné rudy na ložnou plochu vozových skříní vysokostěnných tažených drážních vozidel řady Eas, který neumožňoval kontrolu správného (rovnoměrného) rozložení nakládaného zboží, a to nejen v průběhu nakládání, ale i po jeho ukončení; • neprovedení kvalitní úpravy výškové polohy koleje v rámci údržbových prací ve výhybce č. 606 železniční stanice Bohumín (obvod Bohumín- Vrbice) před vznikem mimořádné události, mající za následek narůstání vad v geometrických parametrech koleje. |
Bezpečnostní doporučení: |
Drážnímu úřadu: |
Závěrečná zpráva: | Závěrečná zpráva o výsledcích šetření mimořádné událost |
Vytvořeno: 8.8.2017