Vznik události: | 30. 8. 2016, 7.23 h |
Popis události: | nedovolená jízda vlaku MOs 203 za úroveň předního námezníku v dopravně Chválkov a následná srážka s protijedoucím vlakem MOs 204. |
Dráha, místo: | dráha železniční, kategorie regionální, Jindřichův Hradec – Obrataň, námezník mezi 1. a 2. staniční kolejí na jindřichohradeckém zhlaví dopravny Chválkov, km 30,408. Místo srážky se nacházelo na širé trati mezi dopravnami Včelnička a Chválkov, v km 30,244. |
Zúčastněni: | Jindřichohradecké místní dráhy, a. s. (provozovatel dráhy a dopravce vlaků MOs 203 a MOs 204). |
Následky: | 9 zraněných osob; celková škoda 12 220 997 Kč. |
Bezprostřední příčina: | nevyčkání příjezdu vlaku MOs 204 a odjezd vlaku MOs 203 z dopravny Chválkov před příjezdem vlaku MOs 204 do této dopravny. |
Přispívající faktor: | nebyl Drážní inspekcí zjištěn. |
Zásadní příčina: | porušení technologických postupů provozovatele dráhy pro řízení drážní dopravy (vnitřního předpisu provozovatele dráhy „Dopravní a návěstní předpis“) strojvedoucím vlaku MOs 203 – po příjezdu vlaku do dopravny Chválkov nevyčkání příjezdu protijedoucího vlaku MOs 204 do této dopravny a odjezd vlaku MOs 203 směrem k dopravně Včelnička. |
Systémová příčina: | nebyla Drážní inspekcí zjištěna. |
Bezpečnostní doporučení: | Drážnímu úřadu: • prověřit u všech provozovatelů drah na území České republiky, kteří používají zjednodušené řízení drážní dopravy, zda jimi používané postupy řízení drážní dopravy jsou v souladu s § 19 vyhlášky č. 173/1995 Sb. • doporučit v úvahu připadajícím dopravcům a provozovatelům těchto drah změnu GVD včetně všech souvisejících pomůcek GVD tak, aby v dopravnách, ve kterých se podle GVD uskutečňuje alespoň jedno pravidelné křižování vlaků, měly všechny vlaky jízdním řádem nařízeno zastavení a pobyt (aby nebylo v těchto dopravnách možné zastavování vlaků „na znamení“). • doporučit v úvahu připadajícím dopravcům a provozovatelům těchto drah v rámci modernizace instalovat na dráhách a na hnacích drážních vozidlech, technická (zabezpečovací) zařízení, která by vyloučila možnost selhání lidského činitele při organizování drážní dopravy nebo řízení drážních vozidel, jenž by mohlo vést ke vzniku MU. |
Závěrečná zpráva: | Závěrečná zpráva o výsledcích šetření mimořádné událost |
Vytvořeno: 11.4.2022 06:03