Vznik události: | 19.5.2022 07:54 |
Popis události: | újma na zdraví zaměstnance provozovatele dráhy při opravě poškozeného trakčního vedení (trolejového drátu) elektrickým výbojem, který vznikl v souvislosti s jízdou vlaku Os 5005 |
Dráha, místo: | dráha železniční, kategorie celostátní, železniční stanice Kolín, 1. obvod osobního nádraží, staniční kolej č. 101a, výměnné pole mechanického/elektrického dělení provozovatelem dráhy označené jako ÚO 441, km 348,152. Místem propojení napájeného úseku s vypnutým (odpojeným) úsekem trakčního vedení sběračem vlaku Os 5005 byl úsekový dělič č. 54 nacházející se v trakčním vedení v prostoru mezi výhybkami č. 134 a 139 středního zhlaví 1. obvodu seřaďovacího nádraží železniční stanice Kolín. |
Zúčastněni: | Správa železnic, státní organizace (provozovatel dráhy); České dráhy, a. s. (dopravce vlaku Os 5005). |
Následky: | 1 osoba utrpěla újmu na zdraví; celková škoda 746 Kč. |
Bezprostřední příčina: | • jízda drážního vozidla vlaku Os 5005 se zdviženým sběračem přes úsekový dělič č. 54 v železniční stanici Kolín, a s tím související propojení úseku trakčního vedení pod napětím s odpojeným úsekem trakčního vedení bez napětí, kde byly v daný okamžik prováděny práce na zařízení – trakčním vedení (opravě poškozeného trolejového drátu nad staniční kolejí č. 101a), zapříčiněná řetězcem závad, kdy: ◦ vedoucí prací Správy elektrotechniky a energetiky Praha zahájil práce na zařízení – trakčním vedení nad staniční kolejí č. 101a, aniž by z požadovaného pracovního místa oznámil traťovému dispečerovi 114 Centrálního dispečerského pracoviště Praha požadavek práce na zařízení a sjednal s ním podmínky práce na zařízení, ◦ samostatný elektrodispečer ED3 Správy elektrotechniky a energetiky Praha nezpravil pokynem o zákazu jízdy drážních vozidel po staničních kolejích č. 100, 101, 101a a i ze staničních kolejí 103 až 109 železniční stanice Kolín traťového dispečera 114 Centrálního dispečerského pracoviště Praha přímo, nýbrž přes prostředníka – provozního dispečera PD1 Centrálního dispečerského pracoviště Praha, který při přijetí pokynu, jenž nemohl provést a vykonat, žádnou námitku nevznesl, což mělo za následek zkreslení daného pokynu, ◦ samostatný elektrodispečer ED3 Správy elektrotechniky a energetiky Praha nedal traťovému dispečerovi 114 Centrálního dispečerského pracoviště Praha pokyn (ani přes prostředníka) o zákazu jízdy elektrického hnacího drážního vozidla se zdviženým sběračem po staniční koleji č. 1d a přiléhající části středního zhlaví 1. obvodu seřaďovacího nádraží železniční stanice Kolín, jejíž trakční vedení bylo elektricky spojeno s trakčním vedením v místě práce na zařízení – trakčním vedení nad staniční kolejí č. 101a; • nesprávné zajištění trakčního vedení v místě práce na zařízení – trakčním vedení (opravě poškozeného trolejového drátu nad staniční kolejí č. 101a železniční stanice Kolín). |
Přispívající faktor: | nebyl Drážní inspekcí zjištěn. |
Systémová příčina: | nebyla Drážní inspekcí zjištěna. |
Bezpečnostní doporučení: | Drážnímu úřadu: • v rámci své činnosti jako národního bezpečnostního orgánu přijetí opatření, které zajistí u provozovatele dráhy Správy železnic, státní organizace: úpravou znění vnitřního předpisu „SŽDC E6 Předpis pro činnost elektrodispečinků“, ve znění platném v době vzniku MU, případně dalších souvisejících vnitřních předpisů, usměrnění struktury pokynů dávaných samostatným elektrodispečerem, tzn. dispečerského příkazu, ale také pokynů týkajících se podmínek pro jízdy drážních vozidel elektrické trakce a dalších nutných dopravních opatření, a to jejich přesným definováním a rámcovým určením obsahu sdělení, případně určením pevné struktury obsahu sdělení (závazným slovním zněním). |
Závěrečná zpráva: | Závěrečná zpráva o výsledcích šetření mimořádné události |
Vytvořeno: 19.5.2022