Vznik události: | 7.10.2022 8:57 |
Popis události: | střetnutí posunu mezi dopravnami s osobním automobilem na železničním přejezdu P3585. |
Dráha, místo: | dráha železniční, kategorie celostátní, mezi železničními stanicemi Libice nad Cidlinou a Poděbrady, železniční přejezd P3585 v km 312,048. |
Zúčastněni: | Správa železnic, státní organizace (provozovatel dráhy); Elektrizace železnic, Praha, a. s. (dopravce posunu mezi dopravnami); řidič osobního automobilu. |
Následky: | bez újmy na zdraví osob; celková škoda 250 000 Kč. |
Bezprostřední příčina: | • nedovolené vjetí řidiče osobního automobilu na železniční přejezd P3585 s přejezdovým zabezpečovacím zařízením vypnutým pro dotčenou (vyloučenou) traťovou kolej v době, kdy po průjezdu vlaku po nevyloučené traťové koleji došlo ke zvednutí závorových břeven a k ukončení výstražného signálu, a zároveň v době, kdy se k přejezdu po vyloučené koleji blížila souprava posunu mezi dopravnami, při nesplněné povinnosti řidiče přesvědčit se, zda může železniční přejezd bezpečně přejet; • více než dvojnásobné překročení nejvyšší dovolené rychlosti nařízené pokynem k jízdě se zvýšenou opatrností k železničnímu přejezdu P3585 a přes něj ze strany strojvedoucího posunu mezi dopravnami mající za následek snížení schopnosti řidiče osobního automobilu reagovat na nastalou situaci pro splnění povinnosti nevjíždět na železniční přejezd, je-li již vidět přijíždějící drážní vozidlo. |
Přispívající faktor: | nebyl Drážní inspekcí zjištěn. |
Systémová příčina: | nebyla Drážní inspekcí zjištěna. |
Bezpečnostní doporučení: | Drážnímu úřadu: • zajistit u provozovatelů dráhy železniční, vyjma dráhy speciální, přijetí vlastního opatření směřujícího ke zvýšení bezpečnosti na vícekolejných železničních přejezdech s přejezdovým zabezpečovacím zařízením, které plánovaně částečně (pro jednu z kolejí) není v činnosti, a to buď umístěním dopravního značení informujícího o možném pohybu drážních vozidel i při otevřeném přejezdu, popř. dopravního značení připomínajícího jejich přednost před provozem na pozemních komunikacích, nebo povinností takový přejezd střežit při jízdě po koleji, kde přejezdové zabezpečovací zařízení není v činnosti; • v návaznosti na realizaci předchozího bodu bezpečnostního doporučení u provozovatelů dráhy následně ve spolupráci se silničními správními úřady zajistit, aby dopravní značení dle předchozího bod |
Závěrečná zpráva: | Závěrečná zpráva o výsledcích šetření mimořádné událost |
Vytvořeno: 7.10.2022