Vznik události: | 13. 3. 2018, 10.24 h. |
Popis události: | vykolejení taženého drážního vozidla oběma podvozky za jízdy vlaku Nex 45730. |
Dráha, místo: | dráha železniční, kategorie celostátní, trať „Prosenice – Přerov“, železniční stanice Přerov, obvod přednádraží, výhybka č. 213, km 182,595. |
Zúčastněni: | Správa železniční dopravní cesty, státní organizace (provozovatel dráhy); ČD Cargo, a. s. (dopravce vlaku Nex 45730); Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a. s. (držitel vykolejeného taženého drážního vozidla SK-ZSSKC 31 56 4768 555-3). |
Následky: | bez újmy na zdraví zúčastněných osob; celková škoda 498 111 Kč. |
Bezprostřední příčina: | naražení a vyjetí levého kola 3. nápravy taženého drážního vozidla SK-ZSSKC 31 56 4768 555-3 vlaku Nex 45730 na poškozený hrot jazyka výhybky č. 213 železniční stanice Přerov. |
Přispívající faktor: | neodpovídající tvar okolku levého kola 3. nápravy taženého drážního vozidla SK-ZSSKC 31 56 4768 555-3, které po vykolejení (po naražení a vyjetí na poškozený hrot jazyka výhybky) se odvalovalo prostorem mezi ne zcela přilehlým levým jazykem k levé opornici a levou opornicí výhybky č. 213 železniční stanice Přerov. |
Zásadní příčina: |
nedůsledné používání zavedeného systému zajišťování bezpečnosti provozování dráhy mající za následek ponechání výhybky č. 213 železniční stanice Přerov v provozu se závadami bezprostředně ohrožujícími bezpečnost provozování dráhy a drážní dopravy. |
Systémová příčina: | nebyla Drážní inspekcí zjištěna. |
Bezpečnostní doporučení: | Drážnímu úřadu: • přijetí vlastního opatření směřujícího nejen na provozovatele dráhy Správu železniční dopravní cesty, státní organizaci, ale také na ostatní provozovatele drah železničních v České republice, které zajistí, aby tito provozovatelé obsahem technologických postupů, které jsou součástí jejich systému zajišťování bezpečnosti provozování dráhy jedná-li se o provozovatele dráhy celostátní nebo regionální, v případě vzniku lomu nebo příčné trhliny hlavy opornice výhybek 1. generace, popř. 2. generace uložené na dřevěných pražcích, a to nejen v místě abnormálních podkladnic s kluznými stoličkami, jednoznačně stanovili: a) zda lze tyto lomy nebo příčné trhliny předběžně, do doby definitivní opravy vady, pro zabránění jejího dalšího rozvoje, opravit zaspojkováním nebo jinou úpravou; b) konkrétní postup opravy, je-li tuto předběžnou opravu možno provést. |
Závěrečná zpráva: | Závěrečná zpráva o výsledcích šetření mimořádné událost |
Vytvořeno: 3.3.2018