EN Česky

Vznik události: 13. 9. 2016, 13.13 h.
Popis události: střetnutí vlaku Os 2710 s traktorem s přívěsem.
Dráha, místo: dráha železniční, regionální, železniční přejezd P8139 v km 4,982 mezi železničními stanicemi Strážnice a Veselí nad Moravou.
Zúčastněni: Správa železniční dopravní cesty, státní organizace (provozovatel dráhy);  
České dráhy, a. s. (dopravce vlaku Os 2710);
řidič traktoru.
Následky: 1 usmrcený a 9 zraněných;
celková škoda 13 690 000 Kč.
Bezprostřední příčina: nedovolené vjetí traktoru na železniční přejezd v době, kdy se k němu blížil vlak a byla dávána zvuková i světelná výstraha dvěma červenými střídavě přerušovanými světly signálu přejezdového zabezpečovacího zařízení.
Přispívající faktor: nebyl Drážní inspekcí zjištěn.
Zásadní příčina:

nerespektování výstražného signálu železničního přejezdu řidičem traktoru;
jednání řidiče před železničním přejezdem, při kterém si nepočínal zvlášť opatrně a nepřesvědčil se, zda může železniční přejezd bezpečně přejet.

Systémová příčina: nebyla Drážní inspekcí zjištěna.
Bezpečnostní doporučení:

provozovateli dráhy SŽDC, s. o.:
v návaznosti na již vydaná bezpečnostní doporučení, doplnění železničního přejezdu P8139 zabezpečeného v současné době světelným zabezpečovacím zařízením, o závorová břevna, která z hlediska optické zábrany sníží pravděpodobnost vjezdu řidiče na železniční přejezd při jeho nereagování na světelnou signalizaci
železničního přejezdu ve výstraze;
vzhledem ke skutečnosti, že nejvíce střetnutí na železničních přejezdech a s nejhoršími následky se odehrává na železničních přejezdech zabezpečených přejezdovým zabezpečovacím zařízením světelným bez závor, v souladu se zněním předchozích bezpečnostních doporučení Drážní inspekce, dále zvyšovat, z důvodu
zajištění maximální bezpečnosti provozování drážní dopravy a účastníků provozu na pozemních komunikacích, úroveň jejich zabezpečení tak, aby při rekonstrukcích a modernizacích tratí, železničních přejezdů, nejen těch zařazených do evropského železničního systému, bylo projektováno a instalováno pouze přejezdové zabezpečovací zařízení světelné doplněné celými závorami, u obousměrné pozemní komunikace se sklápěním
polovičních závor proti sobě a systémem postupného (sekvenčního) sklápění závor.

Ministerstvu dopravy České republiky zapracování výše uvedeného bezpečnostního doporučení pro provozovatele dráhy do zákona č. 266/1994 Sb., o dráhách, v platném znění;

Drážnímu úřadu přijetí vlastního opatření směřujícího k zajištění realizace výše uvedených bezpečnostních doporučení pro provozovatele dráhy i u ostatních provozovatelů drah v České republice, resp. při projednávání žádostí o změnu zabezpečení železničních přejezdů a rozhodnutí v dané věci.

Závěrečná zpráva: Závěrečná zpráva o výsledcích šetření mimořádné událost

 


Vytvořeno: 11.4.2022 05:57

'