EN Česky

Vznik události: 30. 1. 2017, 13.33 h.
Popis události: střetnutí vlaku Ex 1007 s nákladním automobilem, který uvázl na železničním přejezdu P6519.
Dráha, místo: dráha železniční, kategorie celostátní, Přerov Česká Třebová, železniční přejezd P6519 v km 18,809, mezi železničními stanicemi Rudoltice v Čechách a Krasíkov.
Zúčastněni: Správa železniční dopravní cesty, státní organizace (provozovatel dráhy);  
RegioJet, a. s. (dopravce vlaku Ex 1007);
řidič silničního motorového vozidla.
Následky: 1 zraněný;
celková škoda 3 825 092 Kč.
Bezprostřední příčina: uváznutí nákladního automobilu v průjezdném průřezu 1. traťové koleje na železničním přejezdu P6519 v době jízdy vlaku Ex 1007.
Přispívající faktor: navátá a namrzlá sněhová pokrývka a led na pozemní komunikaci v prostoru před přejezdem;
stavebně – technický stav přejezdu P6519, který nesplňuje požadavek na volnou šířku přejezdu dle § 37 odst. 2 zákona č. 13/1997 Sb. a svým provedením ohrožuje bezpečnost účastníků provozu na pozemních  omunikacích.
Zásadní příčina: chování řidiče nákladního automobilu v době po ukončení výstrahy dávané přejezdovým zabezpečovacím zařízením, kdy před vjetím na přejezdovou komunikaci správně nevyhodnotil její stavební a dopravně technický stav a bezprostřední situaci v provozu na pozemní komunikaci přejezdu;
vjetí nákladního automobilu na železniční přejezd v době, kdy situace v provozu na pozemní komunikaci přejezdu nezaručovala jeho bezpečné přejetí.
Systémová příčina: nebyla Drážní inspekcí zjištěna.
Bezpečnostní doporučení: 1) Drážnímu úřadu:
přijetí opatření, které v nejkratší možné době zajistí, že:
u všech přejezdů na silnicích a místních komunikacích v České republice, u kterých proběhla rekonstrukce v době platnosti § 37 odst. 2 zákona č. 13/1997 Sb., bude prověřeno, zda svým skutečným provedením přejezdové konstrukce zajišťují volnou šířku přejezdu alespoň 5 m;
železniční přejezd P6519 a všechny další přejezdy, u kterých proběhla rekonstrukce v době platnosti § 37 odst. 2 zákona č. 13/1997 Sb. a u kterých bude zjištěna nedostatečná volná šířka, budou uvedeny neprodleně do souladu s těmito ustanoveními;
ve spolupráci s příslušnými silničními správními úřady a provozovatelem dráhy bude na pozemní komunikaci z obou směrů před a za železničním přejezdem P6519 a všech dalších, u kterých se v návaznosti na prověření zjistí nedostatečná volná šířka, umístěno vodorovné dopravní značení V 4 Vodící čára, bude-li možné
toto s přihlédnutím k místním poměrům realizovat, popř. budou učiněna další vhodná opatření směřující ke zvýšení bezpečnosti na a v okolí těchto železničních přejezdů a předcházení vzniku MU, např. úpravou přednosti míjejících se vozidel nebo označením zúžení komunikace příslušnými dopravními značkami.
2) Úřadu pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
úprava normy ČSN 73 6380 Železniční přejezdy a přechody tak, aby byla v souladu s normou ČSN 73 6101 Projektování silnic a dálnic a s normou ČSN 73 6110 Projektování místních komunikací, především s ohledem na uspořádání směrových a výškových poměrů v oblasti přejezdu a v úseku komunikace přiléhající k přejezdu;
zapracovat do normy ČSN 73 6380 Železniční přejezdy a přechody povinnost vyznačovat na železničních přejezdech, u kterých je to s přihlédnutím k místním poměrům realizovatelné, hranice jízdních pruhů (vodící proužky) formou vodorovného značení;
v normě ČSN 73 6380 Železniční přejezdy a přechody stanovit požadavek na zajištění bezpečnostní rezervy (bezpečnostního odstupu) jízdních pruhů od hrany přejezdové konstrukce, a to u železničních přejezdů, u kterých je to s přihlédnutím k místním poměrům realizovatelné. Bezpečnostní rezerva by po délce přejezdu
plnila funkci zpevněné krajnice, která není primárně určena k pojíždění vozidly;
v normě ČSN 73 6380 Železniční přejezdy a přechody stanovit/definovat vztah mezi šířkou přejezdu a šířkou navazující komunikace a vyvarovat se řešení, kdy by byla přejezdová konstrukce významně širší než navazující komunikace a hrozilo by sjetí vozidla z výrazně užší komunikace těsně za přejezdem;
zanést do normy ČSN 73 6380 Železniční přejezdy a přechody povinnost upravit přednost míjejících se vozidel příslušnými dopravními značkami v případě, že šířka přejezdu neodpovídá minimální požadované šířce odpovídající dvěma jízdním pruhům včetně bezpečnostní rezervy;
vhodnou úpravou normy ČSN 73 6380 docílit, aby požadovaná volná šířka pozemní komunikace na přejezdu byla nejméně 6 m, případně aby byla zachována minimální šířka jízdního pruhu na přejezdu dle normy ČSN 73 6101 a ČSN 73 6110. U případného zachování požadavku minimální šířky 5 m stanovit povinnost
osazení dopravního značení upozorňující na zúženou šířku na přejezdu a zároveň do normy zapracovat požadavek zachování volné šířky pozemní komunikace na přejezdu průběžně po celé délce přejezdu.
3) Ministerstvu dopravy ČR:
rozšířit povědomí veřejnosti o umístění čísel jednotné identifikace železničních přejezdů na železničních přejezdech, jejího účelu a způsobu použití.
Závěrečná zpráva: Závěrečná zpráva o výsledcích šetření mimořádné událost

 


Vytvořeno: 9.4.2022 17:53

'