PÁTÝ ROK ČINNOSTI DRÁŽNÍ INSPEKCE
Rok 2007 byl pro Drážní inspekci (DI) svou náročností srovnatelný s prvním rokem existence, tj. rokem 2003. Úkolem instituce bylo nejen pokračovat v úkolech stanovených národní i evropskou legislativou, ale současně napravovat vše, co bylo způsobeno destabilizací instituce v roce 2006.
Situace na DI se po zásadních personálních výměnách na klíčových pozicích stabilizovala po nástupu „staronového“ vedení v říjnu 2006. Za značného úsilí byly obnoveny všechny mezinárodní kontakty i pozice DI mezi partnery v České republice. Během rekordně krátké doby roku 2007 byly napraveny nedostatky personální a mzdové a začalo se znovu pracovat na zastavených projektech v oblasti prevence i vnitřní činnosti DI. Byly dokončeny procesy budování instituce, zejména v technickém dovybavení a efektivitě většiny administrativních úkonů, a zprovozněna nová databáze mimořádných událostí. Současně byly zahájeny práce na dokončení centrální databáze státních dozorů, která by měla více zefektivnit práci zaměstnanců DI, a učiněny první kroky k opětovné realizaci jazykového vzdělávání zaměstnanců.
V roce 2007 se Drážní inspekce vrátila do pozice jednoho z lídrů národních vyšetřovacích orgánů v Evropské unii. Zúčastnila se řady jednání Evropské železniční agentury ve Francii, konference o šetření nehod v drážní dopravě v Londýně, aktivně se spolupodílela na přípravě seminářů vyšetřovatelů z německy mluvících zemí v Mnichově a Budapešti a v listopadu hostila historicky první jednání zástupců Evropské železniční agentury v sídle DI. Výkon státního dozoru ve věcech drah (SD) a systém realizace prevence na dráhách v zájmu investigace potenciálních rizik a předcházení mimořádným událostem byl v průběhu roku na srovnatelné úrovni a po období celého roku byl prováděn účelně a s poukazem na reálná bezpečnostní rizika v provozu. Hlavní důraz byl kladen na neoznámený státní dozor, který byl opět obnoven v závěru roku 2006 a který má základní význam pro prevenci a analýzu skutečného stavu v provozu.
V oblasti mimořádných událostí (MU) byl kladen důraz na šetření závažných případů, a to v duchu základních evropských principů, kterými je nezávislost šetření, jeho objektivita, otevřenost a důslednost, s cílem předcházet nehodám a zvyšovat bezpečnost na dráhách. Z analýzy vývoje nehodovosti na dráhách, vlastních poznatků ze šetření MU, zkušeností DI, ale i ze spolupráce s veřejností jednoznačně vyplynula nezpochybnitelná role prevence, která je účinná pouze tehdy, jeli prováděna kontinuálně, systémově a bez jakéhokoliv omezování – zejména výkonem neoznámeného státního dozoru, 24 hodin denně. Svědčí o tom i nejnižší počet nehod na přejezdech a počet usmrcených osob od vzniku DI.
V březnu se DI prostřednictvím časopisu Hurá zaměřila na děti, kterým formou her, křížovek a doplňovaček připomněla rizika vyplývající z nezodpovědného chování v okolí dráhy. V letních měsících DI připravila sérii dvanácti motivů, kterými všem lidem vzkázala, aby se zamysleli nad svým chováním a přehodnotili, zda několik ušetřených minut má pro ně větší cenu než zdraví nebo dokonce život. Tato kampaň byla prezentována na stovkách billboardů po celé České republice i v ostatních médiích a byla námětem nástěnných kalendářů na rok 2008. Na podzim pak DI ve spolupráci s Železnicemi Slovenské republiky připravila film s názvem Řidič – postrach přejezdů, který je v první řadě určen do všech autoškol v ČR a který varuje účastníky silničního provozu před nebezpečím, jemuž se často řidiči, cyklisté i chodci vystavují, když porušují zákon o provozu na pozemních komunikacích.
Osvěta a prevence byla tímto způsobem a v takové míře dělána poprvé v historii DI. Vše instituce dokázala zajistit pomocí plného nasazení pouze vlastními silami a s omezenými finančními i lidskými zdroji.
V personální oblasti se i při nevyjasněné a podhodnocené systemizaci podařilo koncem roku 2007 ukončit stabilizační fázi zaměřenou na zkvalitňování personálního obsazení a postupné snižování vysoké počáteční frekvence obměny zaměstnanců. Vedení začalo podporovat další odborné vzdělávání zaměstnanců, které je nezbytné pro dlouhodobou schopnost DI naplňovat své poslání a komunikovat se všemi partnerskými institucemi včetně zahraničních.
Překážkou v rozvoji instituce ovšem nadále zůstal nedostatečný počet zaměstnanců. Vzhledem k neustále se rozšiřujícím povinnostem vyplývajícím z měnících se právních norem, hlavně z novely zákona č. 266/1994 Sb., o dráhách, a vyhlášky č. 376/2006 Sb., o systému bezpečnosti provozování dráhy a drážní dopravy a postupech při vzniku mimořádných událostí na dráhách, by se tento nevyhovující stav měl změnit. Výchova dostatečného množství odborníků a optimalizace jejich věkové struktury je pro šetření mimořádných událostí a výkon státního dozoru nepostradatelná a zásadní.
Drážní inspekce měla na konci roku 2007 stanoven počet 55 zaměstnanců. Skutečný počet zaměstnanců byl 54, průměrný přepočtený počet zaměstnanců činil 53 zaměstnance. Drážní inspekci tak scházeli min. dva odborníci, a to na pracovištích v Ostravě a Praze. Pokud už potenciální uchazeči splňovali kritéria potřebná pro práci vrchních inspektorů, práce pro ně vzhledem k náročnosti nebyla zajímavá s ohledem na
finanční ohodnocení.
. Výroční zpráva Drážní inspekce za rok 2007 ke stažení
Vytvořeno: 13.6.2022 12:15