ŠESTÝ ROK ČINNOSTI DRÁŽNÍ INSPEKCE
Drážní inspekce (DI) je státní instituce, která odborně zjišťuje příčiny a okolnosti vzniku mimořádných událostí v drážní dopravě a vykonává státní dozor na dráhách. Jako národní vyšetřovací orgán je nezávislá na jakémkoli provozovateli dráhy nebo drážní dopravy i na regulačním orgánu v odvětví drah. Svou činnost zahájila 1. ledna 2003 jako jedna z prvních institucí tohoto typu v Evropské unii.
Rok 2008 byl pro Drážní inspekci podobně obtížný jako rok 2006 a v mnohém jej připomínal. DI čelila soustavnému zpochybňování výsledků své práce, své nezávislosti, odbornosti i samotné role v systému provozování drah a drážní dopravy, především v souvislosti s vývojem šetření jedné z největších kauz tohoto roku i historie DI – mimořádné události v Moravanech. Navzdory obtížné situaci i obrovskému a účelovému tlaku, kterému byla instituce dlouhodobě vystavena (nejrůznější snahy o „slučování“ s dalším úřadem, vyhlášení výběrového řízení na post generálního inspektora, požadavky na „usměrňování“ její činnosti apod.) dokázala DI v plném rozsahu plnit své poslání, hájit zájmy veřejnosti v oblasti bezpečnosti na dráhách a obstát nejen v rovině odborné, ale také v rovině institucionální. DI byla podpořena ze strany Evropské železniční agentury (ERA) i evropských vyšetřovacích orgánů, médií, laické i odborné veřejnosti.
Šetření mimořádných událostí (MU) bylo prováděno za účelem objektivního zjištění příčin a okolností vzniku MU, a to zejména u nehod závažnějšího charakteru, příp. nehod, které za jiných okolností mohly vést k závažné nehodě. Šetřeny, popř. průběžně dozorovány, byly také nehody a ohrožení, u nichž existoval předpoklad, že výsledky přinesou důležité poznatky pro bezpečnost drah jako celku.
V oblasti výkonu státního dozoru ve věcech drah (SD) byl hlavní důraz kladen hlavně na tematické a namátkové státní dozory, které mají základní význam pro prevenci nehod a analýzu skutečného stavu bezpečnosti provozu. Po období celého roku byly SD prováděny účelně a s důrazem na jevy, znamenající reálná bezpečnostní rizika pro provoz. Mezi nejvýznamnější mezinárodní aktivity DI patřila organizace historicky prvního jednání pracovní skupiny ERA mimo její sídlo ve Francii – na půdě DI v České republice a organizace mezinárodního zasedání skupiny národních vyšetřovacích orgánů německy mluvících zemí.
V roce 2008 Drážní inspekce pokračovala v otevřené a vstřícné odborné komunikaci a zastávala roli prvotního zdroje informací o mimořádných událostech a o prevenci nehod na dráhách. Její mediální aktivity byly prezentovány jako ukázková spolupráce složky státní správy s médii.
Ve snaze snížit nehodovost na dráhách DI realizovala několik preventivních kampaní. Šlo zejména o projekt Hurá na cesty určený žákům 2. tříd, který rozeslala do všech základních škol v České republice, a o film Řidič – postrach přejezdů, distribuovaný do autoškol. Dále natočila nový preventivní snímek Hazardéry železnice zabíjí a dvakrát se aktivně účastnila také projektu Preventivní vlak. Klíčovými faktory pro další rozvoj instituce zůstaly nízký počet 55 systemizovaných míst a na trhu práce dlouhodobě nekonkurenceschopná úroveň odměňování odborných specializovaných zaměstnanců. . Výroční zpráva Drážní inspekce za rok 2008 ke stažení
Vytvořeno: 30.9.2009