OSMÝ ROK ČINNOSTI DRÁŽNÍ INSPEKCE
Drážní inspekce je správní úřad a svou činnost zahájila 1. ledna 2003 ustanovením zákona č. 77/2002 Sb. jako organizace nezávislá na všech státních institucích a jakémkoli provozovateli drah a drážní dopravy. Z pohledu Evropské unie je Drážní inspekce vnímána jako národní vyšetřovací orgán pro nezávislé šetření mimořádných událostí na dráhách.
Posláním Drážní inspekce je analyzovat bezpečnost drah a drážní dopravy v České republice, upozorňovat na potencionální rizika a navrhovat přijetí patřičných účinných opatření. Při této činnosti vychází Drážní inspekce z výsledků šetření mimořádných událostí a vykonaných státních dozorů. Dlouhodobým cílem Drážní inspekce je pak zlepšování stavu v oblasti mimořádných událostí na všech dráhách v České republice a zajištění bezpečného provozování dráhy a drážní dopravy. Do působnosti Drážní inspekce tak spadají nejen všechny dráhy definované zákonem o dráhách (železnice, metro, tramvaje, trolejbusy, lanovky), ale zároveň i více než 750 provozovatelů dráhy nebo drážní dopravy. Zodpovědnou a náročnou práci vykonává na Drážní inspekci na čtyři desítky vrchních inspektorů.
Velký důraz klade Drážní inspekce na zjišťování příčin a okolností mimořádných událostí. V roce 2010 nepatrně stoupl počet mimořádných událostí na 4 394 a současně došlo k nárůstu počtu usmrcených při těchto událostech na 250, což je nejvíce od roku 2006.
Stejně jako v letech předchozích, tak i v roce 2010 využívala Drážní inspekce svého postavení a v rámci zvýšení bezpečnosti na drahách doplňovala závěrečné zprávy k mimořádným událostem bezpečnostními doporučeními, na základě kterých jsou provozovatelé povinni přijmout opatření eliminující možnosti vzniku a opakování mimořádných událostí. Od roku 2006 doplnila bezpečnostním doporučením celkem 38 závěrečných zpráv. V roce 2010 provedla Drážní inspekce téměř dva tisíce (1 953) preventivních státních dozorů. Výkonem státního dozoru vedla Drážní inspekce provozovatele drah a drážní dopravy ke zvyšování bezpečnosti provozu. Maximální důraz byl kladen na výkon namátkového státního dozoru, kterým Drážní inspekce odhalovala potencionální rizika a nedostatky v reálném provozu. V rámci výkonu preventivních státních dozorů věnovala v roce 2010 Drážní inspekce zvýšenou pozornost tématickým státním dozorům zaměřeným na historické jízdy drážních vozidel, provozování drah v zimním období nebo výlukovou činnost na dráhách. Drážní inspekce vyhodnocovala poznatky z provedených státních dozorů a podle toho svou činnost optimalizovala tak, aby vedle rutinní prevence cíleně kontrolovala rizikové jevy.
Stejně jako v předchozích letech, i v roce 2010 se Drážní inspekce účastnila tradičních preventivních akcí Preventivní vlak, Týden mobility, Bezpečné léto, které byly zaměřeny na bezpečný pohyb osob v okolí železnice, případně na bezpečnost v místech křížení dráhy a pozemní komunikace. Během roku spolupracovala Drážní inspekce na několika preventivních materiálech, jež byly zpracovány jako audiovizuální nebo tištěné médium. V rámci lepší informovanosti a přehlednosti doznal změn web Drážní inspekce (http://www.dicr.cz),
který byl v průběhu roku aktualizován a stal se jedním z prostředků, které Drážní inspekce využívala k informování o aktuální situaci na dráhách.
Činnost Drážní inspekce se neomezuje pouze na území České republiky, ale svou důležitou roli hraje i na půdě Evropské železniční agentury (ERA). Mimo své povinnosti vyplývající ze členství v ERA se Drážní inspekce zúčastnila několika zasedání, kde diskutovala se zástupci ostatních členských zemí o drážní problematice. Drážní inspekce několikrát upozornila na možné budoucí problémy a na logické kroky např. v oblasti klasifikace příčin MU nebo v postupech při rozhodování o šetření mimořádných událostí. Při své práci narazila Drážní inspekce i na problematiku chybných výkladů některých pojmů uvedených ve Směrnici ES/49/2004 a na chybné překlady do ostatních jazyků. Na tyto problémy vzniklé s překlady směrnice Drážní inspekce upozornila a žádala jejich nápravu.
V rámci pokračující elektronizace administrativy a vyšší efektivní práce na Drážní inspekci byla na počátku roku 2010 spuštěna centrální spisová služba, která umožnila rychlejší a jednotné předávání dokumentů mezi jednotlivými zaměstnanci Drážní inspekce sídlícími v různých městech, online řídící kontrolu, kdy vedoucí zaměstnanci mají nepřetržitý dohled nad prací svých podřízených, dále zjednodušila archivaci důležitých dokumentů a přispěla k větší ekologičnosti instituce, když díky jejímu používání ubylo papírové agendy vedené standardní papírovou cestou. Během roku 2010 se Drážní inspekce intenzivně vypořádávala s novými a připravovanými právními předpisy z oblasti účetnictví a majetku. V této souvislosti byl veškerý nepotřebný (poškozený) majetek dle zákona nabídnut jiným organizačním složkám státu a poté za odhadní cenu i zájemcům z řad veřejnosti. Drážní inspekce tak hospodaří pouze s majetkem, který nezbytně potřebuje k výkonu činností stanovených jí ve zřizovací listině.
Rok 2010 byl poznamenán velkou fluktuací zaměstnanců Drážní inspekce.
Kritické byly především začátek a konec roku, kdy se Drážní inspekce potýkala s nedostatkem kvalifikovaných zaměstnanců, respektive jí byla z nařízených úsporných důvodů ještě více snížena systemizace. V rámci zavedení úsporných opatření muselo být od prosince zrušeno šest pracovních pozic, čímž byl znatelně snížen již tak nízký (podhodnocený) počet zaměstnanců na Drážní inspekci, v kombinaci se snižováním platů. Snížením systemizace už tak extrémně přetížených zaměstnanců Drážní inspekce, kteří plní své povinnosti za relativně nízké finanční ohodnocení, které je nesrovnatelné s nabídkami soukromého sektoru, respektive státem vlastněných společností, kam často zaměstnanci Drážní inspekce odcházejí, se dá očekávat dopad na objem (rozsah) odborné činnosti Drážní inspekce. Nucený odchod zaměstnanců však nebyl jediným úsporným opatřením, která byla Drážní inspekce dotlačena zavést. Jedním z prvních bylo omezení počtu pohotovostních pracovišť v nočních hodinách a o víkendech ze čtyř na dvě, a tím prodloužení doby dojezdnosti na místo mimořádné události, prodloužení doby obnovení provozu a zvýšení tlaku na vrchní inspektory sloužících pohotovosti.
. Výroční zpráva Drážní inspekce za rok 2010 ke stažení
Vytvořeno: 30.9.2011