DEVÁTÝ ROK ČINNOSTI DRÁŽNÍ INSPEKCE
Drážní inspekce je správní úřad a svou činnost zahájila 1. ledna 2003 ustanovením zákona č. 77/2002 Sb. Z pohledu Evropské unie je Drážní inspekce vnímána jako národní vyšetřovací orgán pro nezávislé šetření mimořádných událostí na dráhách, a jako takový musí být nezávislý na všech subjektech v odvětví drážní dopravy. Posláním Drážní inspekce je na základě šetření příčin a okolností mimořádných událostí analyzovat bezpečnost drah a drážní dopravy v České republice, upozorňovat na potencionální rizika a navrhovat přijetí patřičných účinných opatření. Dlouhodobým cílem Drážní inspekce je pak zlepšování stavu v oblasti mimořádných událostí na všech dráhách v České republice. Do působnosti Drážní inspekce spadají všechny dráhy definované zákonem o dráhách (železnice, metro, tramvaje, trolejbusy, lanovky) a jejich i více než 750 provozovatelů dráhy nebo drážní dopravy. Zodpovědnou a náročnou práci vykonávají na Drážní inspekci na čtyři desítky vrchních inspektorů.
Celkem za rok 2011 evidovala Drážní inspekce 3 749 mimořádných událostí. Přestože se jedná o nejmenší počet mimořádných událostí od roku 2003, došlo v roce 2011 k výraznému navýšení tragičnosti a závažnosti těchto mimořádných událostí – usmrcených osob bylo nejvíce v historii Drážní inspekce a počet závažných nehod stoupl oproti dlouhodobému průměru o téměř 200 %. Stejně jako v letech předchozích, tak i v roce 2011 využívala Drážní inspekce svého postavení a v rámci zvýšení bezpečnosti na dráhách doplňovala závěrečné zprávy k mimořádným událostem bezpečnostními doporučeními, na základě kterých jsou provozovatelé povinni přijmout opatření eliminující možnosti vzniku a opakování mimořádných událostí.
V roce 2011 vykonala Drážní inspekce celkem 1 858 státních dozorů, přičemž se držela nastaveného směru a upřednostňovala výkon namátkového SD, který považuje za nejdůležitější nástroj v oblasti prevence předcházení vzniku MU. Drážní inspekce vyhodnocovala poznatky z provedených státních dozorů a podle toho svou činnost optimalizovala tak, aby vedle rutinní prevence cíleně kontrolovala rizikové jevy.
V roce 2011 se Drážní inspekce podílela na pořádání několika preventivních akcí a účastnila se akcí zaměřených na prevenci bezpečnosti v okolí železnice, které byly určeny především dětem a mládeži. Již tradičně mohly děti shlédnout snímky z dílny Drážní inspekce v Preventivním vlaku a diskutovat s vrchním inspektorem na téma bezpečnosti v rámci Týdne mobility. Tématicky do této skupiny zapadla i přednáška, kterou Drážní inspekce připravila pro děti ze základní školy v Černošicích na „Den bezpečných přejezdů“.
Důležitou roli zastávala Drážní inspekce i v rámci Sítě národních vyšetřovacích orgánů při Evropské železniční agentuře (ERA), kde se aktivně účastnila několika pracovních skupin zaměřených na klasifikaci příčin mimořádných událostí, vzdělávání vrchních inspektorů i celkové směřování spolupráce národních vyšetřovacích orgánů.
Důležitým tématem roku 2011 bylo neustálé ohrožování nezávislosti národních vyšetřovacích orgánů po celé Evropě. Drážní inspekce se také v loňském roce zúčastnila jednání vyšetřovacích orgánů Německy mluvících zemí, přičemž jedním z hostitelských měst byla i Praha. Na jednáních probíhala především výměna praktických zkušeností ve vztahu k implementaci evropské směrnice do národních legislativ. Zúčastněné strany se též vzájemně informovaly o novinkách a změnách v oblasti nezávislého šetření ve svých zemích. Jedním z nosných témat roku 2011 se stala i problematika nezávislosti vyšetřovacích orgánů.
V roce 2011 proběhla na Drážní inspekci kompletní přeinstalace všech pracovních stanic a stávající roztříštěná struktura softwarového vybavení na Drážní inspekci byla nahrazena jednotným operačním systémem, který již při své instalaci disponoval všemi potřebnými utilitami pro práci vrchních inspektorů. Používané distribuce Mandriva 2008 a 2010, Fedora, Ubuntu a Gentoo byly přeinstalovány na aktuální verzi open source systému linux OpenSuse s grafickým prostředím Gnome. Od sjednocení operačního systému na všech počítačových stanicích si Drážní inspekce slibovala především usnadnění práce všech vrchních inspektorů, využití moderních technologií s aktuálním softwarem a snížení administrativní zátěže pro pracovníky IT. Všechny provedené úkony v rámci reinstalace provedla Drážní inspekce svépomoci, což ji pomohlo uspořit nemalé náklady.
V roce 2011 byly na Drážní inspekci vykonány dvě veřejnosprávní kontroly, které provedl Odbor auditu, kontroly a dozoru Ministerstva dopravy ČR. Obě kontroly v celkové délce 10 týdnů byly dle příslušných pověření zaměřeny na hospodaření s veřejnými prostředky ve smyslu § 11 odst. 4 písm. a) zákona o finanční kontrole. Stejně jako byl nestandardní průběh obou kontrol, bylo nestandardní (protizákonné) jednání Ministerstva dopravy, které poskytlo ještě předtím, než byla 1. kontrola podle zákona ukončena, celý protokol, včetně osobních údajů zaměstnanců Drážní inspekce, redaktorovi Mladé fronty Dnes. Daleko horší však bylo, že na základě protokolu, který obsahoval nepravdivé a překroucené informace, ničím nepodložené subjektivní dojmy, vyšel článek bulvárního stylu, obsahující lži a polopravdy, což významným způsobem poškodilo Drážní inspekci i její konkrétní zaměstnance, a není pochyb o tom, že vznikl na objednávku a jeho cílem bylo poškodit Drážní inspekci za její nestranné a objektivní postupy. . Výroční zpráva Drážní inspekce za rok 2011 ke stažení
Vytvořeno: 30.9.2012