DESÁTÝ ROK ČINNOSTI DRÁŽNÍ INSPEKCE
Drážní inspekce je správní úřad a svou činnost zahájila 1. ledna 2003 ustanovením zákona č. 77/2002 Sb. Z pohledu Evropské unie je Drážní inspekce vnímána jako národní vyšetřovací orgán pro nezávislé šetření mimořádných událostí na dráhách, a jako takový musí být nezávislý na všech subjektech v odvětví drážní dopravy. Posláním Drážní inspekce je na základě šetření příčin a okolností mimořádných událostí analyzovat bezpečnost drah a drážní dopravy v České republice, upozorňovat na potencionální rizika a navrhovat přijetí patřičných účinných opatření. Dlouhodobým cílem Drážní inspekce je pak zlepšování stavu v oblasti mimořádných událostí na všech dráhách v České republice. Do působnosti Drážní inspekce spadají všechny dráhy v celé České republice definované zákonem o dráhách (železnice, metro, tramvaje, trolejbusy, lanovky) a jejich více než 750 provozovatelů dráhy nebo drážní dopravy. Zodpovědnou a náročnou práci vykonávají na Drážní inspekci však jen čtyři desítky inspektorů.
Celkem za rok 2012 evidovala Drážní inspekce 4 162 mimořádných událostí.
Počet usmrcených osob se poprvé od roku 2009 snížil, když Drážní inspekce zaznamenala celkem 234 usmrcených osob. Největší vliv na nižší počet usmrcených měly nehody střet vlaku s osobou, při nichž v roce 2012 zahynulo o 25 osob méně než v roce předchozím. Současně zaznamenala Drážní inspekce historicky nejnižší počet usmrcených při střetnutích na železničních přejezdech. Naproti tomu se mírně zvýšil počet zraněných, kterých v roce 2012 bylo 667. V rámci zvyšování bezpečnosti na dráhách vydala Drážní inspekce celkem 41 bezpečnostních doporučení, ve kterých mimo jiné doporučovala na všech nově rekonstruovaných nebo modernizovaných železničních přejezdech instalovat zabezpečovací zařízení, které bude vždy doplněno závorovými břevny.
V roce 2012 vykonala Drážní inspekce celkem 1 051 státních dozorů. Namátkové státní dozory, které Drážní inspekce považuje za jednu z nejlepších prevencí vzniku mimořádných událostí, ovšem byly ze strany Ministerstva dopravy zrušeny. Oficiálně měl tyto kontroly následně vykonávat Drážní úřad. Zastavením těchto kontrol u Drážní inspekce státní správa dobrovolně ztratila možnost zjišťovat skutečný stav provozu tím, že fakticky neprováděla kontrolu aktuálního stavu reálného stavu provozu. Zvýšilo se tak riziko vzniku nehod. Výkonem státního dozoru ve věcech drah bylo v roce 2012 zjištěno celkem 544 nedostatků, zatímco o rok dříve, před zrušením prevence, jich inspektoři Drážní inspekce zjistili 841.
V roce 2012 se Drážní inspekce podílela na pořádání několika preventivních akcí a účastnila se akcí zaměřených na prevenci bezpečnosti v okolí železnice, které byly určeny především dětem a mládeži. Již tradičně mohly děti shlédnout snímky z dílny Drážní inspekce v Preventivním vlaku.
Důležitou roli zastávala Drážní inspekce i v rámci Sítě národních vyšetřovacích orgánů při Evropské železniční agentuře (ERA), kde se aktivně účastnila několika pracovních skupin zaměřených na klasifikaci příčin mimořádných událostí, vzdělávání vrchních inspektorů i celkové směřování spolupráce národních vyšetřovacích orgánů. Zástupci Drážní inspekce se v loňském roce účastnili tří plenárních zasedání Sítě národních vyšetřovacích orgánů, jež měla především řídící a kontrolní funkci ve vztahu k plnění povinností jednotlivých národních vyšetřovacích orgánů vyplývajících z členství jejich zemí v EU a ve vztahu k činnosti jednotlivých pracovních skupin. Na únorovém plenárním zasedání Sítě národních vyšetřovacích orgánů Drážní inspekce prezentovala závěry ze šetření nehody z 29. 5. 2010 na železničním přejezdu mezi Červenou Vodou a Králíky. . Výroční zpráva Drážní inspekce za rok 2012 ke stažení
Vytvořeno: 30.9.2013